I Singapore

Singapore dag 1

Så nu sitter man här i Singapore efter mycket om om men. Det var en jobbigt lång resa. Tror bestämt att jag blev åksjuk också, det gungar iaf fortfarande i huvudet. Gillade inte alls att sitta så trångt och stelt så länge. Tokigt varmt var det också. Vi trodde att vi skulle ha fått sällskap av en norrman när vi åkte hit, men honom hade de satt på ett senare plan som gick via frankfurt istället för Amserdam som vår resa gjorde.

Hotellet är riktigt bra och vi bor i centrum i stort sett, butikerna med alla de stora namnen är alldeles i närheten. Denna staden är en shoppingtokig människas dröm! Det kan bli en farlig vistelse för mig och min plånbok. :-P

Vi har varit ute och gått runt lite ikväll åtminstone, ätit och druckit en öl också, men nu är jag hemskt trött. Så det får va läggdax. Tror inte det blir några som helst problem att sova fastän kroppen borde vara inställd på att det bara är eftermiddag.

 

Singapore dag 2

Idag blev jag sjuk.

Vi kom iaf till arbetsplatsen idag, det första som hände när vi gick ur taxin var att jag började leta efter ett ställe att spy… men det gick bra, jag behövde inte göra det. Den gången. Jag satt på huk medan de andra pratade, vi gick in och bort till avdelningen för säkerhet. Man skriver in oss att vi är där, vi får passerkort, de tar kort på oss för passerkort med bild på som vi ska få sedan, det tar en himla massa tid. Vi hinner bara vara en kort stund på Artechs lilla hörn av fabriken innan vi ska iväg på säkerhetskurs. Därefter lunch och sedan börjar jobbet på riktigt. Fast jag hinner bara vara med i någon timme innan jag snabbt måste leta fram en påse för att göra mig av med maten vi åt tidigare. Så jobbigt, jag kände mig ju nästan bra efter lunchen och så blev det ändå sådär, illamåendet kom tillbaka med ilfart. Jag får åka taxi till hotellet och spenderar eftermiddagen med att spy och sova om vartannat, fast på kvällen får jag ändå ro i kroppen och jag börjar fundera över om jag ändå kan jobba dagen efter.

 

Singapore dag 3

Yes, jag klarade av hela dagen på jobbet! Var väldigt tveksam på morgonen, men gav mig ändå iväg med de andra. Vågade ju inte äta allt för mycket frukost …eller lunch sedan heller, men humöret kom ändå tillbaka under dagen och jag kunde känna mig ganska säker på att det värsta var över för denna gången. På kvällen vandrade vi runt och hittade en italiensk restaurang att äta på. Vi gick även förbi ett träningscenter som jag planerar att ta en närmare titt på senare.

 

Singapore dag  4

Idag är det lördag och vi bestämde oss för att mötas i hotellets loby kl 9 för att genast åka ut till Sentosa, en ö utanför Singapore, för att få lite sol och bad. Det visade sig vara lite av en miss att inte äta frukosten inne i stan, men chicken nuggets och pommes är väl mat det med? :)

Vi gick in på ett akvarium, eller vad det nu kallas, kollade på en delfinshow och en massa olika fiskar och andra havsdjur. Trevligt, men ganska litet ställe.

Sentosas stränder var väldigt vackra, men lite konstigt kändes det ju ändå att ha singapores hamn så nära, det var en hel mängd med båtar utanför och man var ju lite tveksam inför hur rent vattnet egentligen var? Det blev många stopp på de barer som låg längs med stranden, mitt sällskap var ständigt törstiga, jag tog det dock lite lugnare. Vi badade faktiskt i havet också, vattnet var väldigt salt, men det var skönt att svalka sig. Fastän det inte varit så soligt unde dagenså var det mellan regnskurarna ibland väldigt varmt.

Sentosa, en ö utanför Singapore.

Kvällen däremot blev lite av ett fiasko, pga dåligt humör från vissa håll. Lätt att falla in i det själv också tyvärr när man är lite trött och sliten. Maten vi fick tag på till slut var i alla fall väldigt god!

 

Singapore dag 5

Idag sov jag till ca kl 10, när han som jag bor med fortfarande inte kommit ur sängen när kl var 11.45 så gav jag mig ut för att utforska och shoppa lite på egen hand. Det var skönt med en stund för sig själv, men hemsk vad mycket folk det är överallt i Singapore! Shoppingcenter efter shoppingcenter som sitter ihop med varandra och har våningar upp och våningar ner, ett virrvar av gångar och affärer. Och massor med underbar shopping såklart! :)

På väg till hotellet igen sprang jag på några av de andra som skulle gå till Fridays för att äta, jag hängde såklart med dem. Ruggigt god mat på det stället! Väldigt gott med något som kändes lite mer ”hemtamt” också juh. Därefter hade vi ju en stund kvar av dagen så då fick det bli en tur till Raffles hotel för att dricka den berömda Singapore sling där, ett måste när man är turist i Singapore. Dock så tycker jag inte att drinken är så god, men men, nu har man gjort det ändå. Lite kuriosa är också att hela hotellbarens golv var fullt av jordnötsskal. På alla borden stod små lådor med oskalade jordnötter till gästerna och man fick slänga alla skal rakt ner på golvet, detta för att det var så de rika gjorde där förr i tiden mest bara för att de kunde och för att nån stackars tjänare/betjänt skulle behöva sopa upp det efteråt…
 

Man måste dricka en Singapore sling på Raffles hotel när man är i Singapore!

Raffles hotel

Singapore dag 6

Idag har varit en lång och trött dag. Vi åker till jobbet 6.45 och är hemma runt kl 19 igen, så det är väl inte så konstigt att man blir lite trött av det. Det var dessutom väldigt varmt vid lunchen och tyvärr är ju ”matsalen” (som är mer som ett stort tak som man sitter under) utomhus och därför utan luftkonditionering.

Annars har det inte hänt något speciellt idag, vi åt middag på burger king och så shoppade jag lite tillsammans med en av de nyanlända från norge, fö också den enda andra tjej som är här nere just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0